سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
کارنامه زرین بانک مرکزی در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم، انضباط مالی در راستای مهار کسری بودجه دولت از ابتدا در دستور کار قرار گرفت، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی و شبکه بانکی به منظور حفظ استقلال سیاست‌گذار پولی، خط مشی دولت سیزدهم در طی این مدت بوده است.

هفته گذشته مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور و آغاز به کار دولت چهاردهم برگزار شد و با توجه به اتمام دولت سیزدهم، می‌توان به صورت مختصر بخشی از اقدامات انجام شده، به همراه دستاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه پولی و بانکی کشور در سه سال گذشته را مرور کرد. بانک مرکزی از ابتدا مهار رشد نقدینگی را به عنوان اصلی‌ترین متغیر اثرگذار بر تورم در بازه بلندمدت دنبال کرد. اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، موفقیت‌های چشمگیری در مهار رشد نقدینگی و تداوم روند نزولی نرخ تورم به همراه داشت.

بانک مرکزی در دوره جدید با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، مهار رشد نقدینگی و ثبات ارزی را در قالب یک بسته جامع به منظور ثبات‌بخشی به اقتصاد ایران دنبال کرد. پس از تجربه روند فزاینده رشد نقدینگی در اواخر دهه ۹۰، بانک مرکزی از طریق ابزار سیاستی کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها، نرخ رشد نقدینگی هدف را برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب، ۳۰ و ۲۵ درصد اعلام کرد که رشد نقدینگی محقق شده ۳۱.۱ درصد و ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، نشان از موفقیت سیاست‌گذار پولی در دستیابی به اهداف سیاستی خود دارد. همچنین بررسی نرخ رشد پایه پولی نیز نشان می‌دهد که این متغیر به محدوده مقادیر بلندمدت خود، حدود ۲۳.۳ درصد در خرداد ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته است. بازگشت نرخ رشد کل‌های پولی به محدوده مقادیر بلندمدت خود، زمینه ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران که از اهداف سیاست تثبیت اقتصادی است را فراهم آورده است. در دوره فعالیت دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان ۱۳.۷ واحد درصد و رشد پایه پولی نیز به میزان ۱۶.۲ واحد درصد کاهش یافته که بیانگر بالاترین میزان کاهش نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در میان دولت‌های مختلف است.

همزمان با اهداف کلان سیاست‌گذار پولی در مهار تورم، بانک مرکزی در این مدت نگاهی راهبردی در حوزه تامین مالی تولید داشت. تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دوازده ماهه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، معادل ۲۴.۷ درصد افزایش داشته و اجرای طرح‌هایی مانند تامین مالی زنجیره‌ای و توسعه ابزارهای نوین تامین مالی همچون اوراق مرابحه ارزی از سوی بانک مرکزی، از جمله مصادیقی است که نشان می‌دهد بانک مرکزی با نگاهی جامع تلاش کرد تا زمینه تداوم رشد اقتصادی را در کنار مهار تورم فراهم آورد.

بانک مرکزی در دوره جدید، تحولات قابل ملاحظه‌ای را در حوزه دیپلماسی بانکی رقم زد. آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران در کشورهای مختلف، ایفای نقش فعال رئیس کل بانک مرکزی در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، توسعه روابط پولی و بانکی دوجانبه با کشورهای منطقه و توسعه ابزارهایی نظیر LC و پیمان‌های پولی دوجانبه، بخشی از اقداماتی است که در یکسال گذشته توسط بانک مرکزی دنبال شده است. به طور خلاصه، با توجه به متغیرهای اقتصای و تحولات انجام شده، می‌توان کارنامه موفق بانک مرکزی در حدود یک و نیم سال گذشته را برگ زرینی در تاریخ بانک مرکزی ایران دانست که در ادوار مختلف بانک مرکزی کم‌سابقه است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha